“Een nóg mooier feestje dan vorig jaar”

Ondanks de vanwege Covid opgelegde beperkingen, werd het debuut van Bernardus als host van het Dutch Open vorig jaar een feestje. Niet toevallig, want gastvrijheid zit in het DNA van General Manager Sabine Riezebos en het hele team van Bernardus Golf.

Mooi weer, een knusse Village, topgolf en Brabantse gezelligheid: die ‘cocktail’ smaakte vorig jaar september in Cromvoirt heerlijk en naar meer.

Het Dutch Open op een nieuwe baan is voor iedereen spannend. Dat was het ook voor Sabine Riezebos, General Manager op de nog jonge maar nu al bewierookte golfbaan, waar de benaming golfresort al bijna meer recht doet aan wat je er aantreft.

“We hadden vooraf natuurlijk ook zoiets van: wat gaat hier gebeuren? Hoe gaat het eruit zien? We waren al volop bezig voor de editie van 2020, toen het besluit kwam om het toernooi om de voor iedereen bekende reden niet te laten doorgaan. Achteraf kwam dat ons ook niet slecht uit. Hadden we nog iets meer tijd voor ons debuut in 2021. En ondanks de beperkingen hadden we ons een niet mooiere editie kunnen wensen. Iedereen was laaiend enthousiast.”

 

Wat is blijven hangen van die eerste editie is de gezellige sfeer, niet de beperkingen.

“Dat is toch wel heel fijn. Natuurlijk kregen we ook te horen dat het jammer was dat er geen tribunes waren voor het publiek, maar het was een doorstroom-evenement. Op sommige gebieden waren we gewoon met  handen gebonden. Gelukkig is dat niet de voornaamste herinnering aan het evenement. Dat is ook wel uit de evaluatie gebleken. Alle hoofdsponsors waren lyrisch, onze eigen members en de spelers ook. Dat de spelers erg tevreden waren, vond ik persoonlijk belangrijk. Ik ben zelf een keer bij een toernooi op Wentworth geweest, dat is het thuis van de European Tour. Het eerste dat je daar bij aankomst zag, waren mega-billboards en banners van spelers. Die horen bij zo’n toernooi ook centraal te staan. Natuurlijk zijn sponsoren ook belangrijk, maar je moet het in de juiste verhoudingen doen. Wij willen een band creëren met onze bezoekers en members en dat willen we tijdens zo’n toernooi ook met spelers. Maar daar moet je wel wat voor doen. Van sommige spelers kregen we te horen: het lijkt hier Disney World wel. Nou, hoe leuk is dat? Terwijl ze voor hun komst misschien dachten: wat moeten we in Cromvoirt doen en hoe ver ligt dat wel niet van Amsterdam?”

 

Jullie wilden graag met promotor TIG Sports meedenken over hoe het Dutch Open het beste in Cromvoirt tot zijn recht zou kunnen komen, in de geest van Bernardus.

‘Wij hadden ook wel zo onze wensen ja, met betrekking tot het promodorp bijvoorbeeld. We wilden dat de inrichting bij ons zou passen, bij de plek hier en niet dat de bezoekers het gevoel zouden hebben dat ze op een beurs waren. En we vonden het belangrijk dat onze mensen ook een belangrijke rol op bepaalde plekken zouden krijgen. Het was voor onze members wel prettig om hier door bekenden te worden ontvangen. Voor ons was het fijn om ook een deel van de regie te hebben. Als dingen niet goed gaan, straalt dat net zo goed op ons af.”

 

En daar zijn jullie in geslaagd?

“Ja, die indruk heb ik wel. Ons concept is anders dan de meeste golfclubs in Nederland: wij bieden een Day Membership aan. Dus ook in een toernooi dat al meer dan honderd jaar bestaat, willen we het onderscheid kunnen maken. Niks copy paste. Zonder arrogant te willen overkomen, maar als je hier komt spelen, krijg je een fantastische beleving en dat willen we ook tijdens het Dutch Open.”

 

Wat zijn de specifieke voorbeelden van het vleugje Bernardus tijdens het Dutch Open?

“Om te beginnen met de catering voor spelers en caddies. Het was natuurlijk niet mogelijk om dat vanuit Noble Kitchen te doen, maar we zijn wel met een cateraar om de tafel gaan zitten. Wij onderscheiden ons hier ook qua niveau eten, dus we wilden ook voor de spelers en caddies het verschil maken. Het niet afdoen met alleen een koolhydraatrijk bord spaghetti bolognese. Zelfs rekening houdend met het Nutrition Plan van de European Tour, kun je nog heel veel andere dingen doen. Dus stond er elke dag een kok eitjes te bakken en we hadden  dagelijks een ander thema. Dat zijn kleine dingen die heel erg worden gewaardeerd.”

 

Disney World in Brabant, zogezegd.

“Haha, zoiets ja. Wij hebben  hier een prachtige driving range. Dat vonden de spelers geweldig en het was een soort loungeplek voor ze, met een fijne koffiebar. Dat willen we dit jaar uitbreiden, door er nog meer beleving in te brengen met bijvoorbeeld een mocktailbar. En hier en daar een Nederlandse touch toevoegen, misschien wel de altijd succesvolle haringkar op zondag.”

 

Wat kunnen de bezoekers verwachten?

“We willen dat wanneer je hier binnenkomt, direct wordt gegrepen door de gezelligheid. Dat kun je best in een promodorp creëren, zonder dat je mensen dwingt om overal langs te moeten lopen. Het wordt voor iedereen aantrekkelijk, jong en oud. De sfeer van een foodtruck festival zal zeker overeind blijven. Daarin past Bernardus met de wijnen en Winetruck ook heel goed. Dat was vorig jaar al een grote trekpleister. We hebben net een nieuwe rosé gelanceerd. Dat komt perfect uit. Het is fijn dat we dit jaar heel waarschijnlijk geen rekening meer hoeven te houden met restricties, zoals eenrichtingsverkeer in de baan en dat soort dingen. Dat maakt de zin om weer een superevent neer te zetten nog groter.”

 

En de Brabantse gastvrijheid blijft gegarandeerd?

“Daar staan wij absoluut voor. Toen wij hier begonnen, ben ik op veel golfbanen gaan rondkijken en wat mij opviel was dat ik op slechts twee van de dertig banen die ik bezocht echt welkom werd geheten. Ik kon overal inlopen en niemand die mij vroeg of ze mij ergens mee konden helpen. Dus, toen mensen mij vroegen hoe wij hier het verschil wilden gaan maken, was dat een van de eerste dingen die we ons voornamen: de gast zich hier echt welkom laten voelen. Wat je geeft, is wat je krijgt. Als wij mensen aannemen, spreek ik ze ook persoonlijk en wil ik voelen of ze het DNA hebben dat wij als Bernardus willen uitstralen. Dus niet alleen de kwaliteit van de baan is voor ons heel belangrijk, maar ook de gastvrijheid is een groot goed. Van Greenkeeper tot Golfpro en van Operations tot Front- en Backoffice.

 

Tot slot, waar kijk jij het meest naar uit bij het Dutch Open?

“Om er een nog mooier feestje van te maken dan afgelopen jaar. Dat is wel waar we met zijn allen voor staan en onze uiterste best voor gaan doen.”

 

Sabine Riezebos, General Manager Bernardus Golf

Meer Nieuws

GOLF.NL bij het Dutch Open

GOLF.NL bij het Dutch Open

Dutch Open Village

Dutch Open Village

Rafa Cabrera Bello, Thomas Björn, Thorbjörn Olesen en Thomas Detry ook naar Dutch Open

Rafa Cabrera Bello, Thomas Björn, Thorbjörn Olesen en Thomas Detry ook naar Dutch Open